Воєнний стан: 11 порад як зробити безпечним спілкування в чатах

Воєнний стан: 11 порад як зробити безпечним спілкування в чатах

Ми звикли спілкуватися з громадою в різних чатах: Viber, Telegram, WhatsApp тощо. Там ми обговорюємо нагальні проблеми, сперечаємося, ділимось ідеями та висловлюємо власну позицію. В умовах воєнного стану таке спілкування стає не таким безпечним, як ми собі уявляємо.

Пропонуємо вашій увазі декілька корисних порад, які можуть вам знадобитись.

Особливості спілкування в чатах у воєнний час

1. Ви не знаєте напевно, хто читає ваші повідомлення. Інколи чати налічують сотні користувачів. Люди додають до них своїх знайомих, родичів, друзів. Окрім того, ніхто не може гарантувати, що пристрій вашого сусіда не потрапив до рук зловмисників. Отже, вся інформація, що є у чаті, не є захищеною. Пам'ятайте про це і не поширюйте детальні відомості про себе та інших осіб, особливо про активістів. Ось приклад чату підтримки одного з відомих інтернет-провайдерів:

Приклад чату, Мій Дім Онлайн

З повідомлень видно, що один з абонентів тимчасово призупиняє користування послугою. З великою ймовірністю він буде відсутній в помешканні в цей період. Чим не подарунок для квартирних злодіїв?

 

Дуже часто будинкові чати використовують, щоб збирати показники лічильників. Слідкуючи за споживанням енергоносіїв можна також зробити багато висновків щодо оснащення помешкання та присутності у ньому людей. В сьогоднішніх реаліях така інформація може суттєво нашкодити.

 

2. Будь-який чат завжди перенасичений обговореннями. Важлива інформація, яку повідомляє адміністратор чату або інша особа, з часом тоне у вирі коментарів та стає недосяжною для більшості користувачів. Під час війни, коли від своєчасно наданого повідомлення залежить життя людей, важливо, щоб всі однаково швидко отримували доступ до таких повідомлень.

 

3. Ми звикли вільно висловлювати свої думки. Ті повідомлення, які ми підтримуємо, ми відмічаємо “лайками” або іншими засобами, що передають наші емоції. Під час війни, коли нерви натягнуті неначе струни, ми постійно знаходимось на зв’язку вдень і вночі в очікуванні життєво важливої інформації. А кожний “лайк” звертає нашу увагу на чат та не аби як нервує.

 

4. Максимальний репост. Ми звикли ділитись цікавими постами з інших соціальних мереж, відео, підбадьорювати один одного веселими картинками. Слід пам’ятати, що в контенті можуть маскуватись посилання на шкідливі програми, які можуть шпигувати за вами  або навіть вивести ваш пристрій з ладу.

 

11 порад як убезпечити спілкування в чатах у воєнний час

Передусім радимо домовитися з вашою спільнотою про єдині правила для свого чату, зокрема наступні: 

  1. Обов'язково представляйте нових користувачів чату, коли додаєте їх. Не потрібно надавати детальну інформацію про людину - достатньо вказати хто ви і кого ви додаєте. А от порушників правил та не перевірених користувачів - видаляйте.
  2. Не “лайкайте” повідомлення, щоб не турбувати спільноту, адже інколи можуть з'являтись важливі попередження вночі.
  3. ”Репостіть” тільки перевірену та актуальну інформацію з посиланням на джерело і тільки вдень, якщо ця інформація не критично важлива.
  4. Не використовуйте посилання, щоб не наражатись на небезпеку проникнення в пристрій шкідливих програм.
  5. Не втягуйте спільноту в дискусії, тим паче зі взаємними образами.
  6. Будьте лаконічними.
  7. Дублюйте інформацію про повітряні тривоги, які стосуються вашої спільноти / місцевості. Майте на увазі, що сирени не завжди гарно чутно у будинках та у віддалених районах.
  8. Звертайтесь по допомогу у будь-який час.
  9. Не критичні інформаційні повідомлення, що стосуються повсякденних потреб громади надсилайте тільки в денний час.
  10. Для критично важливої інформації створіть у спільноті окремий канал без можливості коментувати. Повідомлення у цьому каналі мають надходити лише від офіційно призначеної особи (наприклад, від голови ОСББ). Всі інші мешканці зможуть лише читати повідомлення, але не зможуть їх надсилати в канал.
  11. Щоб повідомити показники лічильників або відправити звернення, пишіть особисто відповідальній особі або користуйтеся спеціалізованими ботами, на кшталт телеграм бота, який пропонує своїм користувачам компанія Мій Дім Онлайн. Дізнатися більше про телеграм бота можна з відеоогляду за посиланням.

 

В реаліях сьогодення залишатися на зв’язку та володіти найактуальнішою інформацією - це питання виживання. Тому ефективне використання чатів, узгоджена поведінка, цілеспрямована та контрольована комунікація – це своєрідна гарантія вашої безпеки та безпеки вашої спільноти. Бережіть себе та будьте обережні. Слава Україні 💛💙