4 етапи боротьби з боржниками
11 лютого 2021 року, 11:02

4 етапи боротьби з боржниками

Як повідомляє Держстат України, на кінець грудня 2020 року заборгованість українців за комунальні послуги склала 73 млрд грн, в тому числі:

  • за природний газ – 31,5 млрд грн;
  • за постачання теплової енергії та гарячої води —24,1 млрд  грн;
  • за постачання та розподіл електричної енергії — 6,1 млрд грн;
  • за управління багатоквартирним будинком — 1,1 млрд грн.

 

Оплата населенням житлово-комунальних послуг за 2020 рік_Мій Дім Online

Значна сума, чи не так! Відсутність такої суми в потрібний момент може стати не тільки причиною несвоєчасної виплати заробітної плати працівникам, а й призвести до серйозних збитків.

Не важливо, велика чи маленька заборгованість – це проблема. І для успішного її вирішення на рівні окремого домогосподарства потрібно застосовувати доступні інструменти відповідно до етапу боротьби із боржниками.

1-й етап боротьби з боржниками – комунікаційний

Ситуації бувають різні. Хтось оплатив комунальний платіж в останній день місяця, а отже не встиг вчасно розрахуватися з  компанією-постачальником комунальних послуг. Хтось захворів і не сплатив заборгованість своєчасно. Хтось купив квартиру і не живе в ній. У кожного свої поважні причини. Тут важливі такт і стриманість. 

Слід обов’язково повідомити співвласника про заборгованість всіма можливими способами, впевнитись, що адресат отримав та зрозумів повідомлення, та вступити у діалог. Повідомляють по різному: рекомендованим листом з повідомленням про вручення або телефоном. 

Зробити це за допомогою програмного комплексу Мій Дім Online буде дуже просто.

Важливо не втратити час та з’ясувати усі розбіжності. Програма Мій Дім Online автоматизує цей процес: відповідно до потреб вашої організації, можна налаштувати критерії визначення боржників із запропонованих системою, а саме:

  • терміни оплати;
  • критичні суми заборгованості;
  • спосіб розрахунку заборгованості: за балансом або за окремою статтею нарахування.

Далі система автоматично запустить механізм комунікації із мешканцями:

  • може оприлюднити список боржників на сайті вашої організації;
  • відправить email та смс повідомлення боржнику; 
  • відправить сповіщення боржнику в Telegram бот Мій Дім Online.

Визначення боржників в системі Мій Дім Online

 

До того ж, якщо облік ведеться правильно, то мешканець зможе самостійно за допомогою Телеграм бота запросити у системи Мій Дім Online Акт звірки, отримати його та ознайомитись.

Вже на цьому етапі частину заборгованості вийде погасити - якщо бухгалтерія зверне увагу на борг поки він ще не надто великий, надасть необхідні роз’яснення або просто нагадає про оплату, мешканець сплатить нарахування. 

2-й етап - фінансові санкції до боржників

На цьому етапі організація починає застосовувати фінансові санкції до боржників, зокрема - нараховувати пеню за несплачені нарахування за комунальні послуги за ставкою 0,01% від суми боргу за кожен день прострочення з наступного дня після граничного терміну оплати. Нарахування пені відбувається відповідно до ч.1 ст.26 Закону про житлово-комунальні послуги. Крім того, в Україні існує практика стягнення не тільки пені, а й інфляційних збитків та 3% річних (ВС/КЦС№210/5796/16-ц, 18.03.2019). Детальніше про нарахування пені можна прочитати за посиланням

Зазвичай, ця практика не дає суттєвого результату. Після неї дуже швидко переходять до наступного етапу. 

3-й етап боротьби з боржниками - через суд

Стягнення боргу у судовому порядку — неприємна справа, але результативна. Процедура стягнення заборгованості у судовому порядку  складається із кількох етапів:

  • звернення з позовом до суду;
  • отримання ухвали суду про відкриття провадження;
  • отримання рішення;
  • примусове стягнення заборгованості виконавчою службою.

Детальніше про цей етап можна дізнатися з нашої статті за посиланням. 

4-й етап боротьби з боржниками - обмежувальний

Бувають такі ситуації, коли людина принципово не сплачує нарахування: ніякі вмовляння, розмови, повідомлення, пеня та судові рішення не допомагають. Якщо ситуацію так і залишити, боржник продовжуватиме користуватися послугами, а борг далі зростатиме. У такому випадку до боржника застосовують примусові заходи: обмежують у користуванні спільним майном (ліфтом,  паркувальною зоною тощо). 

Для реалізації цього способу будинок має бути оснащений спеціальною пропускною системою. Наразі можна знайти різні пропозиції на ринку. Наприклад, екосистема розумного дому для багатоквартирних будинків і житлових комплексів - OMO Systems

Наш партнер - ОМО дозволяє віддалено контролювати ситуацію у приміщеннях: керувати доступом до будинку і комфортом житла, отримувати повідомлення про небезпеку і своєчасно реагувати на них, вибирати готові сценарії роботи пристроїв або створювати власні, а також переглядати історію подій і відео з хмарного сховища.

Крім того, обслуговуючі організації можуть індивідуально керувати правами доступу для кожного мешканця будинку, персоналу або відвідувачів за допомогою адміністративної панелі OMO. Це дозволяє знизити рівень заборгованості комунальних платежів завдяки обмеженню доступу до послуг боржникам. До того ж з OMO з'являється можливість значно збільшити цінність квадратного метра будь-якої нерухомості. Дізнатися більше про можливості ОМО можна за посиланням - https://bit.ly/36pTHip.

Важливо! Особливість цього етапу у тому, що скористатися ним можуть не всі — тільки ті, які мають прописані обмежувальні заходи у статуті організації. Судовій практиці відомі випадки, коли у квартирі ОСББ відключили холодне водопостачання від загальної мережі будинку. Дізнатися більше про практику відключення боржника, зокрема про судовий випадок можна дізнатися зі статті за посиланням.    

 

Люди змінюються. Часи змінюються. Суспільство прагне порядку, прозорості, якісного життя. Сучасні технології, обізнаність та можливість самостійно змінювати середовище довкола себе дозволяють формувати та контролювати як дисципліну оплат з боку правління домогосподарства, так і прозорість ведення обліку нарахувань та управління будинком з боку мешканців та співвласників. Тому важливо не бути байдужим та намагатися розв'язувати питання ще на початковому етапі виникнення проблем.