Автоматизація роботи в комунальному підприємстві (Частина 1)
19 листопада 2018 року, 18:11

Автоматизація роботи в комунальному підприємстві (Частина 1)

Наявне житлово-комунальне господарство (ЖКГ) ми отримали у спадок ще від Радянського Союзу. Ні спосіб, ні форма господарювання з того часу принципово не змінювалися. Станом на тепер доводиться визнавати той факт, що ЖКГ в Україні наразі знаходиться в жалюгідному стані, і реформи, які останнім часом влада країни намагається втілити в життя є, справді, конче необхідні.

Так, у зв’язку з відсутністю якісних житлово-комунальних послуг, в усіх містах країни активно створюються комунальні підприємства. Їх поява регламентується Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», відповідно з рішенням місцевих рад. Управління житлово-комунального господарства активно співпрацюють в цьому напрямку з громадськістю з метою врахувати всі потреби населення.

Комунальне підприємство (КП) покликане забезпечити комфортне проживання мешканців міст, раціональне використання майна громади, земельних ділянок, інших ресурсів. То б то, якщо дуже примітивно, то робота комунального підприємство виглядає так: КП надає мешканцям житлово-комунальні послуги, вартість цих послуг закладається в платіжках. За рахунок коштів від оплат платіжок і існує КП.

Нюанси роботи комунального підприємства

Якщо спробувати розібратися в роботі КП, то, на перший погляду, це заплутаний вузол з багатьма кінцями, страшний сон бухгалтера. І ось чому: одне КП обслуговує десяток будівель, а то й більше. Це означає, що один бухгалтерський відділ оперує величезним об’ємом даних про окремі будинки, квартири в будинках, мешканців квартир, моніторить зміни в складі сім’ї, пільги мешканців, зміни власників… Цей перелік можна продовжувати ще дуже довго. Цю інформацію треба десь зберігати, вчасно її обробляти, зуміти в разі необхідності швидко найти потрібні дані. Складність ще й у тому, що штат бухгалтерів не завжди відповідає навантаженню, а за інтенсивність роботи рідко хто з роботодавців доплачує.

Ще одна складність, це розпізнавання оплат від мешканців. Люди сплачують за комірне там, де їм зручно: в різних банках, поштових відділеннях, через інтернет, тощо. Іноді дуже складно зрозуміти, від кого прийшла оплата. Доводиться вручну гортати квитанції, шукати в квартирних журналах потрібного власника помешкання і відмічати, що боргу за ним немає.

А якщо бухгалтер помилився? Це призведе до помилок при нарахуванні комуналки, пошуку істини, коригування платежів і, як наслідок, невдоволення і скарги абонентів.

Не просто складаються відносини з пільговиками в КП через затягування в нарахуванні пільг. Поки до бухгалтера надійде інформація від управління соціального захисту населення про підтвердження пільг конкретного мешканця - проходить багато часу. За цей період власник житла має сплачувати повну вартість послуг. Коли, нарешті, пільги погоджено, їх потрібно розрахувати (часто вручну) і зробити перерахунок за попередній період. Іноді для коректного розрахунку не вистачає даних, закрадаються помилки, як наслідок – росте роздратування абонента.

Формули, за якими здійснюються нарахування, в платіжках не друкуються. Абонент не розуміє, звідкіля взялася та чи інша цифра. Непрозорість нарахувань, відсутність можливості перевірити чи уточнити розрахунок, призводить до недовіри мешканців до комунального підприємства в цілому. 

Безпосередня оплата за комірне часто здійснюється не вчасно, із запізненням через відсутність зручного інструменту для оплати. Щоб уникнути необхідності щомісяця стояти в довжелезних чергах з купою платіжок у руках, не рідко абоненти сплачують за комірне раз на два місяці. До пені це не призведе, а час мешканця заощаджує. На жаль, ще не у всіх є можливість користуватися інтернет-банкінгом. Такий підхід призводить до появи й накопичення заборгованості зі сторони абонента перед комунальним підприємством.

Внаслідок усіх вищезгаданих складностей, компанія несе значні збитки, що призводить до заборгованості самого комунального підприємства.

Варто зазначити, що всі перераховані проблемні моменти в роботі відчуває і управляюча компанія, і керуюча компанія. Керуючі компанії з обслуговування житлового фонду наділені певною специфікою роботи. Вони не мають власного штату спеціалістів, а винаймають підрядні організації для виконання тих чи інших послуг, то б то, керують процесом. Тому і програмне забезпечення для керуючої компанії має бути таким, що враховує потребу швидкої та якісної комунікації між замовником та підрядною організацією.