Електронні інструменти управління багатоквартирним будинком
24 березня 2020 року, 11:03

Електронні інструменти управління багатоквартирним будинком

Інформацію про реформи державного управління шляхом всебічного запровадження електронних послуг ми отримуємо звідусіль: соцмережі, змі, преса, інтернет, тощо.

Головна мета переведення послуг в електронний формат (діджиталізація) – зробити управління ефективнішим. Це стосуються як держави в цілому, так і окремих її аспектів, в тому числі й сфери ЖКП.

Особливої актуальності питання впровадження й застосування електронних послуг без особистої присутності набуло саме зараз, коли весь світ на карантині й більшість компаній віддають перевагу практиці дистанційної роботи своїх співробітників.

Цікаво, які існують інструменти управління багатоквартирним будинком, відповідно до нових вимог і викликів?

 

Активна діджиталізація держави та сфери ЖКП

Для початку визначимося з термінами. Діджиталізація - це процес цифрової трансформації: в бізнесі, у взаємовідносинах ділових партнерів, між громадянином і державою/підприємством/установою/організацією, тощо. Добре це чи погано? Очевидно, що добре. Активна діджиталізації дає можливість будь-кому отримати довідку, відкрити бізнес, долучитись до процесу, який цікавить, замовити послугу, не виходячи з дому, через екран смартфона чи комп’ютера.

Прикладом вдалого запровадження процесу цифрової трансформації є Facebook, Airbnb, Uber.

По суті, діджиталізація є відповіддю на виклики сьогодення. Якщо працівник переходить на дистанційну роботу, то потреба в його особистій присутності відпадає або зводиться до мінімуму. Варто чітко розуміти поставлену задачу, мати необхідні дані, які редагуються та оновлюються й певний обсяг робіт можна якісно виконувати/передавати/відправляти, використовуючи найрізноманітніші засоби електронної комунікації.

Чого варто очікувати від подібних процесів в сфері житлово-комунальних послуг? Насправді, електронні інструменти управління багатоквартирним будинком можуть виявитися напрочуд корисними і для співвласників, і для компаній – постачальників комунальних послуг, і для управителя. Електронне голосування, кабінет співвласника, інформаційний портал – це лише деякі можливості, які надає електронна система управління.

 

Що може стати підґрунтям для таких нововведень в Україні?

Взимку 2019 року Верховною Радою України зареєстрований законопроект №2606 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо підвищення якості управління багатоквартирними будинками та вдосконалення діяльності ОСББ». Законопроект суперечливий, тому досі знаходиться на стадії обговорення й внесення поправок. Та раціональна складова все ж є.

Так, пропонується на законодавчому рівні закріпити впровадження електронної системи управління багатоквартирним будинком для всіх об’єднань по країні. Це допоможе спростити й удосконалити процедуру скликання та проведення установчих та загальних зборів ОСББ чи інших об’єднань. Адже інформаційний портал системи буде доступний для перегляду і мешканцю, і управителю, і голові об’єднання. Запровадження такої системи взаємодії додасть мобільності в прийнятті рішень та всебічного їх обговорення всіма зацікавленими сторонами.

Окрема теза – голосування співвласників за допомогою електронної системи. Це та потреба, яка існує з часу виникнення перших ОСББ. Електронне голосування допоможе забезпечити кворум, відбуватиметься швидко, без зайвої інертності, із залученням максимальної кількості співвласників. Зокрема, відпаде практика «паперового» опитування й ходіння по квартирах, щоб отримати підписи.

Згідно із законопроектом, електронна система управління має складатися з:

  1. інструменту електронного голосування співвласників;
  2. особистого кабінету;
  3. інформаційного порталу.

Залучення до роботи об’єднання такого сервісу буде необхідною і достатньою умовою для ефективного господарювання в будинку. Швидкі опитування, збереження та безпека даних, простий доступ та обмін інформацією, виведе управління будинком на якісно інший рівень.

Законопроект ще не прийнято. Але ОСББ, управляючі, керуючі компанії існують уже досить давно. Як вони працюють? Чи є наразі альтернативні інструменти управління?

 

Мій Дім Online – аналог електронної системи управління

Уважно вчитуємося в законодавчі пропозиції, аналізуємо online-обговорення і виникає відчуття, що десь ми це вже чули. Звичайно! Система Мій Дім Online – наявне втілення тих державних ініціатив, які тільки пропонуються. А вона вже ефективно працює, виконуючи функції електронної системи.

Проаналізуємо детальніше можливості Мій Дім Online відповідно до вимог, які є обов’язковими для електронної системи управління багатоквартирним будинком. Отже, нагадаємо, з чого складатиметься електронна система управління?

1. Інструмент електронного голосування співвласників.

Мій Дім Online постійно вдосконалюється, тому нещодавно була додана нова функція: опитування. За допомогою цієї опції можна дізнатися думку мешканця, його ставлення стосовно конкретного питання господарювання в будинку, в чому він бачить проблему й що він пропонує.

Йдемо далі.

2. Особистий кабінет співвласника.

Особистий кабінет мешканця – це та складова системи Мій Дім Online, якій від початку приділялася максимальна увага розробників. Це особистий простір співвласника. Тут мешканець може відстежувати історію нарахувань та оплат, отримувати квитанції, сплачувати послуги online, передавати показники лічильників, отримувати інформацію про справи в об’єднанні, формувати запити та надавати пропозиції, брати участь в опитуванні.

Від наявності особистого кабінету виграють не тільки мешканці, а й адміністрація ОСББ. Є змога цілеспрямованої комунікації з співвласниками; завдяки своєчасно наданим квитанціям та можливості швидкої оплати через платіжні системи Приват24, Портмоне та iPay зменшується заборгованість по квартплаті; автоматизований облік та вчасне отримання актуальних показників лічильників гарантують прозорість та правильність нарахувань; звітність правління стає доступною для мешканця. Завдяки особистому кабінету, залучити мешканців до взаємодії простіше. При цьому часу й зусиль витрачається мінімум, а коефіцієнт корисної дії – максимальний.

3. Інформаційний портал.

Це остання вимога до майбутньої електронної системи управління. Що, натомість, пропонує Мій Дім Online? Власний сайт – це сучасний та ефективний канал поширення необхідної та корисної для мешканця інформації. ОСББ, комунальне підприємство, садове товариство зможе швидко опанувати роботою веб-ресурсу, завдяки вже існуючим шаблонам. Спеціальні навички та вміння не потрібні.

В сервісі Мій Дім Online, який уже кілька років успішно працює на благо співвласників і не тільки, апробований часом і досвідом, зроблено все, про що пишуть законотворці в новому документі.

На прикладі користувачів сервісу можна переконливо стверджувати, що електронні інструменти управління багатоквартирним будинком напрочуд ефективні.

Управитель отримає інструмент, який допоможе суттєво знизити інертність процесів, заощадити час, оскільки все можна буде зробити дистанційно.

На законодавчому рівні – формуються нові підходи до управління будинком, нові вимоги до управителя.

На ментальному рівні – мешканці, оперативно отримавши інформацію, стають більш свідомі та обізнані в питаннях управління будинком, здатні контролювати використання власних коштів за для покращання комфорту.

На технологічному рівні – самі співвласники, оцінивши всі переваги діджиталізації, починають шукати електронні системи для ефективного управління будинком та пропонують їх впровадження в своїх об’єднаннях.

Електронна система допоможе додати організованості в роботі кожного домоуправління. Відповідно, зросте упорядкованість сфери житлово-комунальних послуг в цілому. А це - комфорт і затишок наших осель, наших міст, нашої країни.