Монетизація субсидій та пільг в ОСББ
31 січня 2020 року, 16:01

Монетизація субсидій та пільг в ОСББ

З 1 жовтня 2019р., відповідно до Постанови №373 від 17.04.2019р., розпочався процес монетизації пільг та субсидій на оплату житлово-комунальних послуг.

Згідно з ухваленим рішенням, задіяні готівкова та безготівкова системи надання пільг в грошовій формі.

Безготівкова форма для всіх пільговиків і субсидіантів, після подачі ними необхідних документів до УПСЗН, застосовується автоматично, як це здійснювалося при безготівковому наданні  субсидій через АТ “Ощадбанк”.

Готівкова форма призначається пільговикам, відповідно до їх особистих заяв, наданих органам соціального захисту населення або у відділеннях банків.

Яка роль в цьому процесі відводиться ОСББ? Який алгоритм? Давайте розбиратися.

 

Що таке монетизація пільг та субсидій?

 

За визначенням: монетизація – це процес конвертації будь-чого в законний платіжний спосіб.

В даному випадку «живі гроші» за комунальні послуги надаються громадянам, а не компаніям – постачальникам послуг, як було раніше. Якщо субсидія чи пільга в законний спосіб за співвласником закріплена, то здійснюється перерахунок безповоротної грошової державної допомоги на оплату житлово-комунальних послуг безпосередньо мешканцям. Кошти надходять на банківські рахунки субсидіантів та пільговиків у державному банку.

Такі рахунки мають спеціальний режим використання, а саме: розрахуватися коштами з цих рахунків можна, в першу чергу, за спожиті газ, воду, тепло та електроенергію.

Таким чином, стимулюється ще й розумне використання ресурсів та ощадливість громадян. Ті сім’ї, які зуміли зекономити й за результатом опалювального сезону накопичили залишок коштів на рахунках, мають право використати їх на свій розсуд. Зрозуміло, що чим енергоефективніші будинки (добре утеплені, мають лічильники та енергоощадні котли), тим більшими будуть суми зекономлених грошей.

 

Алгоритм впровадження монетизації

 

Яким є механізм впровадження процесу монетизації? Керуюча компанія має налагодити інформаційний обмін даними з АТ “Ощадбанк”. Подібний обмін відбувається також між комунальними підприємствами та обласними відділеннями АТ “Ощадбанк” після підписання Договору про порядок надання пільг на житлово-комунальні послуги в грошовій формі. За спеціальним посиланням, згідно інструкції, в електронній формі здійснюється реєстрація підприємств, як юридичних осіб, та вхід до особистого кабінету. Через особистий кабінет і відбувається вся комунікація з банком та обмін даними, підтвердженими електронним цифровим підписом, який генерується в програмному полі АТ “Ощадбанк”.

Банк отримує наступну інформацію: від керуючої компанії – про нарахування та заборгованість по особових рахунках по кожній статті нарахувань; від комунального підприємства – заявки-реєстри про нарахування за надану послугу для споживача (ОСББ, керуючої компанії, управляючої компанії тощо); від органів соціального захисту населення – про пільги та субсидії для кожного конкретного мешканця; від громадянина – його заява та картковий рахунок для завершення процесу монетизації.

Далі долучаються до роботи відповідні автоматизовані системи обліку АТ “Ощадбанк”, в яких відбувається персоніфікація пільговиків та коштів, що надійшли на їх рахунок, для виплати пільг та субсидій індивідуально для кожного.  Останній етап – переказ коштів на рахунки управителів, ОСББ, надавачів послуг згідно з договорами, які укладалися між ними та АТ “Ощадбанк”, та отримання інформації через особистий кабінет про нараховані субсидії та пільги.

Згідно Постанови, якщо немає заяви пільговика, застосовується безготівкова форма виплат. Тобто, «монетизовані» кошти на його рахунок не надходять. Відбувається їх автоматичний переказ на рахунок Мінсоцполітики в АТ “Ощадбанк”; далі - на пряму виконавцям комунальних послуг згідно заявок-реєстрів нарахувань. Пільговику надходить SMS-повідомлення від банку про нараховану пільгу чи субсидію, суму сплати й суму боргу (скільки ще потрібно доплатити) по кожній послузі. Борг в уьому випадку випалчується з власних коштів.

Якщо до 15 жовтня (початку опалювального сезону) пільговик подав заяву на застосування готівкової форми виплат, то гроші поступають одразу на його рахунок. Отримавши їх, і маючи платіжку, пільговик самостійно розраховується за комірне. Така форма монетизації працює за відсутності у набувача пільг чи субсидій заборгованості за комунальні послуги. Як тільки заборгованість виникає – автоматично застосовується безготівкова форма виплат.

 

Монетизація в ОСББ

 

Що нового в роботу ОСББ вносить закон про монетизацію пільг та субсидій?

Завдання правління: перед введенням в дію процесу монетизації - навести лад в особових рахунках мешканців, щоб показники лічильників, розрахунки й нарахування були абсолютно коректними.

Починаючи з 2019 року, не треба обчислювати пільги чи субсидії по кожному конкретному особовому рахунку - квитанції слід формувати на повну суму внесків. Відповідно зникає потреба відкривати казначейські рахунки, як було до цього. Необхідно поінформувати співвласників, що від тепер по пільги та субсидії слід звертатися не до правління ОСББ, а в місцеві відділи соціального захисту населення.

Згідно Постанови, ОСББ має укласти договір з АТ “Ощадбанк” для можливості проведення інформаційного обміну: надання реєстру нарахувань по особових рахунках пільговиків, отримання інформації про пільги та субсидії своїх мешканців та отримання коштів відповідно до цих пільг та субсидій.

Та відштовхуємося від того, що ОСББ не є постачальником послуг чи кредитором. Вони лише посередники між співвласниками і державою. Монетизація пільг, монетизація субсидій – це процес, завдяки якому пільговики мають отримати нараховані їм кошти. Це кошти громадян. Завдання держави полягає в тому, щоб ці гроші «пішли» за призначенням. А ОСББ має всіляко цьому сприяти, надаючи мешканцям консультативну та інформаційну допомогу.

 

Мій Дім Online та процес монетизації

 

Автоматизація обліку пільг та субсидій в системі Мій Дім Online вже давно налагоджена та налаштована частина всієї програми.

Цей програмний комплекс є надійним помічником у процесі проведення монетизації в ОСББ. Мій Дім Online, на основі вже існуючих даних, допоможе сформувати файли-реєстри по всім пільговикам та отримувачам субсидій за період та у відповідності з даними відділів соціального захисту населення. Ці реєстри міститимуть дані про нарахування/заборгованість/переплату по всім особовим рахункам та всім видам послуг для АТ “Ощадбанк”. Через особистий кабінет системи бухгалтер передасть ці дані в банк. Після зарахування коштів одержувачів пільг та субсидій на рахунки постачальників комунальних послуг банком будуть сформовані та розміщені у відповідних кабінетах реєстри-відповіді з результатами обробки файлів-реєстрів. Після їх завантаження стає доступною інформація про суми, які сплачено за рахунок пільг та субсидій.

Завдяки автоматизації та попередній системній роботі цей процес не стає для бухгалтера непереборною перепоною чи позачерговим річним звітом. Маючи розуміння процесу – результат досягається натисканням кількох кнопок. Основну роботу виконує Мій Дім Online – мозковий центр у проведенні автоматизації обліку пільг та субсидій в ОСББ.