Розрахунковий період

Розрахунковий період

Розрахунковий період визначається договором, укладеним з абонентом. Він не повинен перевищувати календарний місяць. Розрахунковою датою є останній день розрахункового періоду.  Про це також детально написано в документі “Методика розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг”, затвердженому наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 22 листопада 2018 року.

З нашого досвіду деякі організації, особливо садові товариства, вважають розрахунковим періодом проміжок часу між 15 числом кожного місяця. Це викликано переважно тим, що договори, укладені з постачальниками послуг, зокрема електроенергії, передбачають розрахунок до 20 числа кожного місяця. Таким чином організації намагаються зібрати потрібні кошти з абонентів, щоб розрахуватись з постачальниками. Така практика вносить плутанину в облік та все одно не гарантує, що необхідні кошти будуть зібрані вчасно. До того ж більшість бухгалтерського програмного забезпечення не передбачає можливості закриття періоду до завершення календарного місяця.

Ми радимо: 

  • використовувати саме календарний місяць як розрахунковий період;
  • укладати договори с постачальниками, що передбачають розрахунки після завершення періоду, тобто місяця. У разі неможливості укласти такі договори, мати необхідний обсяг коштів, щоб уникнути нестачі. Деякі з організацій застосовують для своїх абонентів передплату у розмірі середньомісячного споживання абонента, щоб мати резерв.

 

Розрахункові періоди можна представити, як зупинки під час подорожі Мал.1.

Мал.1.

На кожній зупинці підводяться підсумки за пройдений шлях, формуються звіти та плани на наступну подорож. 

Закриття періоду та публікація даних

В кінці кожного розрахункового періоду проводяться:

  • Нарахування по кожній зі статей нарахування (послузі): розраховується спожитий обсяг для кожного особового рахунку та виставляються відповідні рахунки для оплати.
  • Формуються звіти та виводяться підсумкові дані, які проводяться бухгалтерією згідно з правилами бухгалтерського обліку.

 

Ми вважаємо, що саме момент закриття періоду і є тим важливим моментом, коли абонентський облік взаємодіє з бухгалтерією. 

Після того, як всі розрахунки виконані та рахунки виставлені - період вважається закритим

Після закриття періоду варто провести перевірку розрахунків та при потребі внести виправлення, якщо будуть знайдені помилки. Якщо в розрахунки та дані періоду вносяться зміни, даний період вважають відкритим повторно до моменту поки зміни не буде завершено. 

 

Після завершення роботи з даними періоду, результати розрахунків та звіти оприлюднюються.

Оприлюднення або, як часто висловлюються, публікація даних є тією точкою неповернення, після якої суворо заборонено вносити будь-які зміни у дані закритого періоду. Це пояснюються тим, що під час оприлюднення або публікації даних виконуються наступні дії:

  • Сформовані квитанції-рахунки для абонентів. Рахунки надіслані або іншим способом поширені серед власників особових рахунків.
  • Сформовані звіти, дані нарахувань проведені у бухгалтерію та сформовані відповідні проводки.
  • Дані про баланси особових рахунків передані партнерським організаціям або фінансовим установам чи банкам, щоб абоненти могли здійснювати оплати.

Виправлення будь-яких помилок в закритих розрахункових періодах, виявлених після публікації даних періоду, потрібно провести вже в наступному періоді шляхом провведення коригувань, перерахунків тощо.